Otec moderní elektřiny a vynálezce nespočetného množství technologií, které formovaly 20. století. Jeho průkopnická práce na poli elektromobilů v době, kdy většina světa ještě stále věřila na budoucnost parních a spalovacích motorů, byla revoluční.
Petr Janša
Představte si auto, které má podobu čajové konvice a jako první svého druhu nabízí tři palubní přihrádky na baterie. Představte si vůz, který dokáže ujet až 80 mil při rychlosti 20 mil za hodinu. A teď si představte, že toto auto bylo vyrobeno už v roce 1914. Zní to neuvěřitelně? Vítejte v fascinujícím světě 1914 Detroit Electric Brougham, oblíbeného vozu paní Miny Edisonové. Podíváme se do historie tohoto unikátního automobilu, jeho předchůdce z roku 1911 a představím vám také první nabíjecí stanici, kterou navrhl a postavil samotný Thomas Edison. Připravte se na cestu do minulosti, kdy elektromobily byly skutečnou novinkou a jejich nabíjení v garáži byla vize budoucnosti.
Není pochyb o tom, že průkopnickým vynálezcem a inovátorem byl Thomas Alva Edison, ale málokdo si uvědomuje, že jeho manželka Mina Edisonová byla stejně tak průkopnickým řidičem. Její oblíbeným modelem byl 1914 Detroit Electric Brougham, vozidlo, které bylo své doby daleko před – a to nejen svým unikátním designem připomínajícím „čajovou konvici“.
Vsadil bych na slunce a solární energii. To je ale zdroj síly! Doufám, že nebudeme muset čekat, až dojde ropa a uhlí, než se s tím vypořádáme. Přál bych si, aby mi zbývalo více let.
Model 47, jak byl Brougham také označován, měl tři palubní přihrádky na baterie – jednu vpředu, jednu vzadu a jednu na spodní straně pro dodatečné aplikace, jako byly světlomety, hodiny a možná i topení interiéru. Bylo uváděno, že Brougham může na jedno nabití ujet až 80 mil při rychlosti 20 mil za hodinu.
Mina Edisonová však nebyla jediným členem rodiny, který se těšil z výhod elektrického pohonu. Její manžel a jeho synové byli často vídáni, jak se projíždějí v modelu 1911 Detroit Electric Victoria, předchůdci Broughamu. Je pravda, že velký vynálezce nebyl příliš talentovaný řidič a dostával se do konfliktu s příkopy a stromy, ale to nezmenšuje jeho význam pro rozvoj elektromobility. Interesantní na obou těchto vozidlech byla absence volantu. Místo toho byly použity dvojité „kultivátory“ – spodní pro řízení předních kol a horní pro zrychlení.
A co by bylo elektrické auto bez nabíjecí stanice?
Thomas Edison postavil první dobíjecí stanici v roce 1908, a to pro nabíjení svých vlastních alkalických akumulátorů, které poháněly jeho elektrická vozidla. Dnes je tato garážová nabíjecí stanice nejstarší existující nabíjecí stanicí na světě. Kdo by si pomyslel, že nabíjení elektromobilu v garáži není něco nového!
Edisonovi však prokázali, že koncept elektromobility existuje již déle, než si mnozí z nás uvědomují. A jejich předchůdčí, Detroit Electric Brougham a Victoria, nám ukazují, jak daleko jsme od té doby pokročili. Každý rok si řada návštěvníků užívá prohlídku garáže Thomase Edisona, která se nachází na jeho pozemku Glenmont Home Estate. Tuto cementovou garáž postavili v roce 1908 a stále v ní najdeme jednu z prvních nabíjecích stanic pro elektromobily a také vozidla Edisona a jeho manželky.
Pokud je dobré počasí, více než 200 lidí si může prohlížet veterány, mezi něž patří Ford Model T, který Edison obdržel jako dárek od Henryho Forda, a elektromobily s Edisonovými renomovanými alkalickými akumulátory na bázi niklu a železa.
V roce 2017 vynaložila nadace Edison Innovation Foundation zhruba 2,5 milionu dolarů na obnovu aut a garáže. Tento projekt zahrnoval restaurování vozidel, některá dokonce do stavu, kdy je možné je opět provozovat, čištění a nové nátěry stěn a stropu, opravy specifických prvků garáže jako je otáčecí pult a také přidání některých speciálních vzdělávacích exponátů pro návštěvníky.
Zdroj: Edison Innovation Foundation Fond Charlese Edisona